Zašto je lektirni naslov BUM TOMICA neprimjeren učenicima 4. razreda osnovne škole
Udruga Vigillare reagirala je na lektirni naslov Bum Tomica Silvije Šesto Stipaničić za
4. razred OŠ zbog dijela teksta za koji drže da nije primjeren učenicima toga
uzrasta. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta oformilo je Povjerenstvo koje
je ocijenilo da sporna knjiga zaslužuje biti na popisu lektire.
Članovi Povjerenstva, dr.sc. Diana Zalar
i dr.sc.
Stjepan Hranjec, profesori dječje književnosti, naveli su sljedeće argumente (barem prema
novinskim izvješćima):
1.
Da su dijalozi u
'prozvanoj' knjizi vrlo dinamični. Obrazloženje je: «Ovo je postignuto
dijelom tako što se autorica vješto poigrava sklonošću djece da smišljaju
vlastite riječi, a dijelom tako što se služi razgovornim gradskim funkcionalnim
stilom. Navedene karakteristike već daju naslutiti da je Silvija Šesto
spisateljica koja ima sposobnost razmišljati iz djeteta, što joj otvara
mogućnost da mu se približi i da izrekne i dublje i važnije istine o životu u
velikom gradu. Uz humoristično viđenje stvarnosti i spretno osmišljene poante,
ovdje se progovara o složenosti odnosa unutar suvremene obitelji, uže i šire; o
vrijednostima prijateljstva i ljubavi; o tehnološkom diktatu koji nam nameće
poseban način života; o instituciji braka i međusobnoj toleranciji; o rasnoj
toleranciji; o prvim ljubavima i razočaranjima; o izvršavanju svakodnevnih
obveza i pristojnom ophođenju u društvu itd.» (dr.sc. Diana Zalar, profesorica
dječje književnosti )
2. Da erotike ima i kod najpoznatijih hrvatskih
književnika poput Tadijanovića.
Obrazloženje je:»Budući da se već u antologijskom ciklusu pjesama u prozi 'Dani djetinjstva' Dragutina Tadijanovića može naći naznaka stidljive erotike (Djevojčica i ja), 'nije nikakvo čudo što se i u 21. stoljeću djetetu treba priznati pravo i na takve misli i doživljaje. Ako su prikazani iskreno i s mjerom, onda nije riječ o pornografiji, već o iskrenom doživljaju života. Prva priča u ovoj knjizi upravo tako i progovara, humoristički prikazujući način na koji stariji brat pomaže mami u nezavidnoj situaciji. Poanta je pritom naročito važna.» (dr.sc. Diana Zalar, profesorica dječje književnosti)
Obrazloženje je:»Budući da se već u antologijskom ciklusu pjesama u prozi 'Dani djetinjstva' Dragutina Tadijanovića može naći naznaka stidljive erotike (Djevojčica i ja), 'nije nikakvo čudo što se i u 21. stoljeću djetetu treba priznati pravo i na takve misli i doživljaje. Ako su prikazani iskreno i s mjerom, onda nije riječ o pornografiji, već o iskrenom doživljaju života. Prva priča u ovoj knjizi upravo tako i progovara, humoristički prikazujući način na koji stariji brat pomaže mami u nezavidnoj situaciji. Poanta je pritom naročito važna.» (dr.sc. Diana Zalar, profesorica dječje književnosti)
3.
«Jasno da u današnjem suvremenom kontekstu dječja
književnost i njezini predstavnici ne mogu zatvarati oči pred tzv. tabuističkim
temama; mali čitatelji ih susreću, upoznaju, a ponegdje su čak i njihovi
sudionici.» (dr.sc. Stjepan Hranjec, prof. dječje književnosti)
Ovakav uopćeni pristup i komentar ne dotiče uopće
bit problema.
1. Što se tiče prvog argumenta, on se odnosi na
literarnu i pedagošku vrijednost teksta općenito, no konkretno je ovdje riječ o
citatu koji se s pedagoškog stajališta ovim argumentom ne može opravdati, a u
izboru lektire mora biti zadovoljen i pedagoški kriterij jer djelo ulazi u
duhovni svijet djetetov i na njega djeluje tako da se dijete poistovjećuje s
likovima. Ova scena je teško zamisliva u glavi prosječnog devetogodišnjeg
dječaka, koji bi, dakle, morao imati već razvijen krivi mentalni sklop da bi
razmišljao na ovakav način i da bi u osobi novinarke s televizije (koja mu po godinama može biti baka) ironično
gledao neprikladan seksualni objekt. Ne samo da nije komična u očima djeteta (
kao što nije ni riječ prenzervativ,
koji u knjizi devetogodišnjak ne razumije, a očekuje se da
devetogodišnji/desetogodišnji čitatelj razumije šalu), nego je iz perspektive
pedagoga zabrinjavajuća jer „prisiljava“ dječju maštu na seksualne
asocijacije i na ovakvu izokrenutu,
omalovažavajuću sliku odrasle osobe, bez
obzira kakva je i tko je ona. Ovdje se devetogodišnji dječak postavlja u
poziciju da superiorno promatra stariju gospođu i to njegovo superiorno
izrugivanje s njezinim izgledom nema nikakvo moralno, pedagoško, psihološko
niti bilo koje drugo opravdanje.
2. Slijedom toga, ne može se uopće usporediti ovaj
citat s pjesmom Dragutina Tadijanovića Djevojčica
i ja u kojoj se doista može naći naznaka «stidljive erotike» i u kojoj je
erotski osjećaj slutnja i sramežljiv doživljaj prema djevojčici, svojoj
vršnjakinji, koje pjesnički subjekt (dječak) preispituje i kojih se odriče pri
pomisli na baku i svjestan granica kojih se kao dječak treba držati.
Već je u osporavanju prvog argumenta jasno osporeno
da se u navedenoj sceni ne radi o iskrenom i s mjerom prikazanom erotskom
doživljaju koji bi onda bio iskreni doživljaj života, nego o isforsiranoj
komičnosti na pornografskom temelju koji nema veze s doživljajima prosječnog
devetogodišnjaka, čiji je duhovni svijet, na sreću, daleko od ovakvih misli i
osjećaja.
Dakle, osjećajni i misaoni svijet jedne i druge
situacije ni po čemu nisu isti pa su njihovo djelovanje i posljedica za duh
malih čitatelja potpuno drugačiji.
3. Što se tiče prikazivanja tabuiziranih tema, koje
se navode u argumentu dr. Kranjeca, uvijek je pitanje kako se te tabuizirane
teme prikazuju, što smo pokazali i na ovim navedenim primjerima. Tema u ovoj
sceni nije prikazana primjereno devetogodišnjacima. Ne mogu zamisliti devetogodišnjaka
koji bi pokušavao zamišljati golu tetu
stariju od njega 50-ak godina, zaključio
kako ona nije njegov tip i imao ovakve asocijacije:
„Trebalo bi je skinuti. Mislim s televizije. Samo
neka ona i dalje ostane u svom zelenom kaputiću i crnoj suknjici s plavim
leptirićima. Ne mogu je ni zamisliti golu. Zamišljam, zamišljam…Trudim se…Ne,
ne mogu! !!Neću! S devet godina i ne bih smio… „
Ni ja ne
mogu i neću zamišljati ovakvog devetogodišnjaka! A ne bih htjela ni da se
devetogodišnjaci nadahnjuju ovakvom scenom o lažnom devetogodišnjaku!